La începutul anilor 70 când
televiziunea înlocuia încet-încet lectura, când clasa politică
americană era în cădere liberă şi când în plin război rece
limba rusă devenea aproape obligatorie, un idiot american creat după modelul personajelor din Dostoievski e chemat să salveze America, mergând ca Isus pe apă
într-o scenă superbă din finalul filmului. Filmul erotic, sportul,
violenţa afro-americanilor, toate apar aici într-o fotografie
completă a societăţii americane de atunci. Un rol imens pentru
Peter Sellers cunoscut mai mult pentru comedii uşoare ca „The
party” sau „Pantera roz”. Aici în penultimul lui film (regizor Hal Ashby) şi în
ultimul a cărui premieră a apucat să o vadă el încearcă şi
reuşeşte să demonstreze că e mai mult decăt un actor care ar
putea să-şi facă spectatorii să moară de râs. Filmul are câteva
scene „de colecţie” în care faţa lui are o expresivitate rară.
Un film-protest, o satiră genială cu bătaie lungă în timp şi
care merită redescoperită astăzi. Poate că filmul nu e destul de
intelectual sau „straniu” pentru unii cinefili ai filmului
european şi totuşi rămâne o capodoperă a genului de film
american „de artă” şi în acelaşi timp comercial. Mai trebuie
spus că polonezul Jerzy Kosinski, autorul scenariului „Being
there” (1970) a fost acuzat că a plagiat romanul unui alt
scriitor polonez.